4 اردیبهشت, 1400 توسط مدیر سایت

فرسودگی تحصیلی و راه های مقابله با آن:

نشانه های فرسودگی تحصیلی : وقتی بعد از یک بازه ی طولانی مطالعه، یادگیری شما کاهش پیدا میکنه، و یا بعد از مدتی، انرژی شما به یک باره افت میکنه و یا هم حس میکنید مطالعه ی مفید و نتیجه بخشی ندارید ممکنه دچار فرسودگی تحصیلی شده باشید!

فرسودگی تحصیلی چیست؟
حالتی که در آن دانش آموز خسته از مطالعه و بی علاقه به مطالب درسی است و به نسبت تلاشی که میکنه و وقتی که میذاره، یا پیشرفتش متوقف شده و یا هم پیشرفت اندکی داره…

علائم مهم فرسودگی: کاهش عملکرد ذهنی، احساس ناتوانی در یادگیری، بی علاقگی به خواندن درس و بی میلی به مطالب کتاب درسی
موقعی اتفاق می افته که دانش آموز احساس فشار زیادی رو داشته باشه که رفته رفته انگیزه و علاقه ی دانش آموز رو‌ از بین میبره و باعث تضعیف در عملکرد درسی دانش آموز میشه!
به همین دلیل رفع فرسودگی تحصیلی بسیار مهمه و باید به سرعت برای رفعش کاری کرد چون عدم کنترلش عوارض خیلی بدی داره!

از جمله مهمترین عوامل فرسودگی تحصیلی میشه به خواب نامناسب، تعویق در مطالعه، تغذیه ی نامناسب، عدم مدیریت زمان و اهداف غیرواقع بینانه اشاره کرد.
در ادامه میخوایم راجع به روش های مقابله با فرسودگی تحصیلی صحبت کنیم.

1-  تنظیم تایم خواب: حتما سعی کنید در طول روز تایم خواب کافی داشته باشید و با یک ساعت خواب دقیق و منظم بخوابید. چون خواب کافی باعث افزایش فعالیت مغز، افزایش کارایی حافظه و همچنین کاهش خستگی ذهنی میشه.
2- مدیریت زمان مطالعه: مدیریت زمان مطالعه در واقع داشتن برنامه ی درسی متناسب با دانش آموز و دانستن ترتیب اهمیت دروس و همچنین داشتن برنامه ی دقیق برای کارهای روزمره دانش آموزِ این موضوع مانع اهمال کاری و عقب انداختن کار ها میشه. به خوبی میدونیم که اهمال کاری خودش یکی از عوامل مهم فرسودگیه!
برنامه نویسی برای کارهای روزانمون به ما اجازه ی اولویت بندی در کارها رو میده و مانع از خستگی ناشی از انجام دادن حجم زیادی کار به صورت متوالی میشه.

3- استراحت: حتما میدونید که باید بین تایم های مطالعتون، یک تایم کوتاه رو برای استراحت در نظر بگیرید که به صورت کلی به ازای هر۱تا ۱.۵ ساعت، یک ربع تا ۲۰ دقیقه استراحته! توجه کنید که تایم استراحت نباید خیلی طول بکشه و همچنین نباید مورد بی‌توجهی واقع بشه چون با استراحت طولانی، ذهن فرد از مطالب درسی دور میشه و موقع بازگشت به مطالعه, ذهن آمادگی قبلی رو نداره. همچنین نداشتن استراحت هم باعث کاهش کیفیت مطالعه میشه. سعی کنید در تایم های استراحت کار هایی رو انجام بدید که سرحالتون میکنه و بهتون انرژی تزریق میکنه. مثل پیاده روی، انجام حرکات کششی و …
همچنین علاوه بر در نظر گرفتن تایم های کوتاه بین باکس های مطالعاتی، سعی کنید به ازای هر ۲ تا ۳ هفته ، یک روز (ترجیحا بعد آزمون های آزمایشی) رو به خودتون استراحت بدید که این استراحت خیلی به شما برای عملکرد بهتر و رفرش شدن کمک می‌کنه.

4- داشتن اهداف واقع بینانه: انتظار مطالعه ی حجم زیادی از دروس در یک تایم محدود و یا انتظار افزایش درصد و تراز به شکل نجومی در یک تایم کوتاه هدف گذاری های غیر واقع بینانه ای هستن که در نهایت باعث عدم نتیجه گیری فرد و در نهایت فرسودگی میشن.
به جای هدف گذاری غیرواقع بینانه، اهداف کوتاه مدت و بلندمدت تعیین کنید و با دستیابی به اهداف کوتاه مدت، روز به روز به اهداف بلندمدت خودتون نزدیکتر بشید.

5- داشتن تغذیه ی مناسب حاوی آب و پروتئین کافی و میوه و سبزیجات مختلف باشه.

با اصلاح عادت های مضر و انجام یک سری رفتار کوچک و مفید هرچه سریع تر جهت رفع فرسودگی تحصیلی اقدام کنید تا کیفیت مطالعتون روز به روز بهبود پیدا کنه!
دربارهسید ابوالفضل فاطمی ورزنه
متولد 1377 کارشناس فناوری اطلاعات ساکن ورزنه تلفن 09140046114

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *